To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
  A. Czech: autobusy MPK na Biegunie Ciepła potrzebują klimatyzacji    -   14/7/2010
Klimatyzacja, a nie fontanny!
”Przy obecnych temperaturach pasażer w przeszklonym autobusie MPK jest jak roślina szklarniowa, a przejazd tarnowskimi autobusami przypomina pobyt w saunie” - pisze radna PiS Anna Czech i apeluje, aby MPK i Gmina Tarnów, podjęły działania na rzecz wyposażenia autobusów komunikacji miejskiej w urządzenia klimatyzacyjne. Radna zauważa, że środki publiczne przeznaczone na budowę fontanny przy Skwerze Popiełuszki (ul. Krakowska obok hotelu Tarnovia) wystarczyłyby na zamontowanie klimatyzacji w ponad 20 autobusach...

Ogloszenie


”MPK w Tarnowie i Gmina Tarnów (właściciel spółki) w ramach planowanych działań inwestycyjnych powinny podjąć działania na rzecz wyposażenia autobusów komunikacji miejskiej w urządzenia klimatyzacyjne oraz dokonując zakupu nowych pojazdów nabywać wyłącznie samochody wyposażone w klimatyzację dla kierowców i pasażerów.
Przy obecnych temperaturach pasażer w przeszklonym autobusie MPK jest  jak roślina szklarniowa, a przejazd tarnowskimi autobusami przypomina pobyt w saunie. W najgorszej sytuacji są kierowcy, którzy w pracując w tych tropikalnych warunkach po kilkadziesiąt godzin tygodniowo odpowiadają za bezpieczeństwo pasażerów.   W czasach, kiedy klimatyzacja w środkach komunikacji publicznej staje się normą, wg danych witryny internetowej MPK spośród 92. autobusów tarnowskiego przewoźnika, tylko 8. posiada klimatyzacje, choć w roku 2008 miejska spółka zakupiła 12. mercedesów CITO, a w roku 2010 2. Solbusy SM12.
Biorąc pod uwagę dobro pasażerów i bezpieczeństwem warunków pracy kierowców, klimatyzacja w autobusach jeżdżących ulicami Bieguna Ciepła nie powinna być luksusem, lecz standardem. Nawet jeśli oznacza to większe koszty:  autobus z klimatyzacją spala do 20 procent paliwa więcej, szacunkowy koszt urządzeń klimatyzacyjnych w autobusie to około 40 tys. złotych. Jednak przyjmując, że autobus - w zależności od typu - może kosztować nawet 900 tys zł,  dodatkowy wydatek tego rzędu nie wydaje się aż tak ogromny. Czasami wystarczy racjonalnie pomyśleć zamiast wydawać ze środków publicznych na budowę fontanny przy Skwerze Popiełuszki ponad milion zlotach, które  wystarczyłby na… zamontowanie urządzeń klimatyzacyjnych w ponad 20 autobusach, zabierających co kilka minut pasażerów z pobliskiego przystanku.”
- pisze Anna Czech.

Komentarz: Tytułem wyjaśnienia: wspomniana przez panią radną powstająca fontanna za ponad milion złotych, ma być jedyną tego rodzaju fontanną w kraju – jej elementami będą miniatury słońca oraz wszystkich krążących wokół niego planet; przechodnie będą mogli podziwiać spektakle „światło i woda”.
Natomiast o ile mi wiadomo, owe 8 klimatyzowanych autobusów, będących na wyposażeniu MPK - to tylko małe Mercedesy. Zaś wymienione przez panią radną kupione w tym roku dwa Solbusy SM 12 posiadają, a i owszem, klimatyzację – ale jedynie dla kierowcy – tak w każdym razie wynika z informacji znajdującej się na stronie www.infobus.pl. Przypomnijmy też, MPK w 2009 roku ogłosiło przetarg na przygotowanie wniosku o środki finansowe UE na zakup nowych autobusów – i jak dotąd nic nam nie wiadomo o rozstrzygnięciu tego przetargu.
Klimatyzacja w środkach komunikacji jest dziś standardem. Dla przykładu – jak podała kilka dni temu PAP, gdy w dwóch niemieckich pociągach jadących do Berlina nawaliła klimatyzacja, a temperatura w środku sięgnęła 50 stopni, zdesperowani pasażerowie by się nie udusić powybijali szyby. Pasażerów przeproszono i przesadzono do innych składów. Nie sugeruję, że jeśli miasta i MPK nie stać na klimatyzację, należałoby w starym taborze, dla dobra pasażerów powybijać szyby. Ale podróż tymi autobusami obecnie przypomina wędrówkę przez piaski Sahary, szczególnie gdy stoi się w korku, ponieważ miasto zostało przez samorząd skutecznie zablokowane przez realizowane w różnych miejscach w tym samym czasie inwestycje drogowe. Klimatyzacja jest dziś standardem, nie tylko w Niemczech. Teoretycznie trafiła nawet pod tarnowskie strzechy, a przynajmniej wydają się o tym zaświadczać cudownie chłodne pomieszczenia magistratu i niektórych instytucji publicznych. Dla tarnowskiego MPK „klima” to jednak wciąż technologiczna nowinka, która jakoś nie chce się przyjąć. Z drugiej strony może to i dobrze – o ile tylko wszystkie siły zarządu miejskiej spółki kierowane są ku celom wyższym, priorytetowym – takim chociażby jak zapewnienie pasażerom bezpieczeństwa (patrz seria artykułów „Jeździliśmy tykającymi bombami?”).
Do tematu MPK powrócimy wkrótce.

M. Poświatowski
Zobacz także :
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Fri, April 19, 2024 18:06:33
IP          : 3.142.98.108
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html