To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
PŁATNE OGŁOSZENIA i REKLAMY
» PROMUJ się w inTARnecie (oferta)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
» ZBK F.Machowski
» Dr Jacek Roik - nowy adres www!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   15 lipca: opera komiczna w „Solskim”    -   25/6/2012
Agatka, czyli przyjazd Pana
"Agatka, czyli przyjazd Pana" - opera komiczna w trzech aktach J.D. Hollanda, w reżyserii Eweliny Pietrowiak, pod kierownictwem muzycznym Marka Toporowskiego zostanie zaprezentowana 15 lipca o godz. 19.00 na dużej scenie Tarnowskiego Teatru im. L. Solskiego.  "Agatka" jest jednym z pierwszych dzieł w polskiej literaturze operowej. Autorem libretta jest książę Maciej Radziwiłł, magnat żyjący w latach 1749-1800, w latach 1786-1795 podkomorzy wielki litewski. Autorem muzyki jest Jan Dawid Holland (1746-1827), pochodzący z Hamburga kapelmistrz nieświeski, nadworny muzyk Radziwiłłów. Sztuka została skomponowana na uświetnienie pobytu w Nieświeżu ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jej prawykonanie odbyło się 17 września 1784 roku, w Nieświeżu, pod dyrekcją Gioacchino Albertiniego, włoskiego kompozytora, dyrygenta kapeli dworskiej Stanisława Augusta Poniatowskiego. Bilety w cenie 30 zł.

Ogloszenie

-Opera komiczna „Agatka, czyli przyjazd pana” to pierwsza polska opera klasyczna, a wystawienie w ramach dyplomu Wrocławskiej Akademii Muzycznej jest pierwszym od XIX wieku - mówi Ewelina Pietrowiak, reżyserka spektaklu. -W obsadzie znaleźli się studenci wydziału wokalnego WAM. Akcja w oryginalnym dziele ma miejsce na wsi. W naszej realizacji przenieśliśmy ją do pegeeru. Co ważne, studenci mieli szanse zagrania pełnych ról - poza partiami śpiewanymi w spektaklu znajdują się też partie mówione, więc jest to również solidny kawałek teatru dramatycznego. Chociaż opera zwykłemu widzowi może kojarzyć się z powagą - „Agatka...” jest przedstawieniem pełnym humoru, energetycznym. Aktorzy mówią wiejską gwarą, przełożoną na współczesny język ze staropolskiego. „Agatka...” to niepowtarzalna okazja zobaczenia opery z orkiestrą i świetnymi śpiewakami na scenie teatru im. Solskiego. Każdy z widzów na pewno znajdzie swój hitowy numer, który będzie nucił jeszcze długo po zakończeniu spektaklu.

"Agatka" jest jednym z pierwszych dzieł w polskiej literaturze operowej. Autorem libretta jest książę Maciej Radziwiłł, magnat żyjący w latach 1749-1800, w latach 1786-1795 podkomorzy wielki litewski. Autorem muzyki jest Jan Dawid Holland (1746-1827), pochodzący z Hamburga kapelmistrz nieświeski, nadworny muzyk Radziwiłłów. Sztuka została skomponowana na uświetnienie pobytu w Nieświeżu ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jej prawykonanie odbyło się 17 września 1784 roku, w Nieświeżu, pod dyrekcją Gioacchino Albertiniego, włoskiego kompozytora, dyrygenta kapeli dworskiej Stanisława Augusta Poniatowskiego.

 Tematyka utworu jest odbiciem modnej w czasach panowania naszego ostatniego króla tendencji do kierowania uwagi w stronę niższych warstw społecznych, ich obyczajów, języka, kultury. Bohaterowie to para wywodząca się z gminu, kochankowie, których kruche szczęście spoczęło w rękach pana - dziedzica. Ten sprawiedliwie nagradza i karze swych poddanych według ich zasług i przewinień, nie bacząc na ich pochodzenie. Jest to pierwsza klasyczna polska opera oparta na motywach polskich tańców narodowych: krakowiaka, oberka i poloneza. W instrumentacji słychać wpływy szkoły północnoniemieckiej. Agatka jest również uznawana przez Białorusinów za ich własną operę narodową (Nieśwież znajduje się obecnie na terenie Białorusi). Istnieje wersja libretta w języku białoruskim.  

 Rękopis dzieła był przechowywany w Teatrze Wielkim w Warszawie, jednakże spłonął w trakcie pożaru teatru we wrześniu 1939 r. W Nieświeżu zachował się jednak odpis partytury, na podstawie którego wydano na Białorusi partyturę oraz wyciąg fortepianowy w języku białoruskim z dodanym librettem w języku polskim. W czasach saskich Agatka była wykonywana w Warszawie, Lublinie, Lwowie i cieszyła się wielkim powodzeniem szlachty. Potem odeszła w zapomnienie. Po II wojnie światowej wystawiono ją tylko raz w wersji koncertowej wraz z dialogami 8 maja 2003 roku na Zamku Królewskim w Warszawie pod dyrekcją Marka Toporowskiego.

Reżyseria i scenografia: Ewelina Pietrowiak
Asystent reżysera: Maja Słoniowska
Dyrygent: Marek Toporowski
Autorem libretta jest książe Maciej Radziwiłł
Autorem muzyki jest Jan Dawid Holland
Na scenie wystąpią studenci Wydział Wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
Wystąpi Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie.
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?
Czy sądzisz o komercjalizacji tarnowskiej służby zdrowia ?
jestem za
jestem przeciw
nie mam zdania
[Zobacz wyniki]
 



© 2003-2012(2015) Tarnów ON-LINE

Kontakt z redakcją/administratorem:
Tarnowski Obywatelski Portal Internetowy inTARnet.pl
redakcja@intarnet.pl