Już wkrótce portal w nowej formule
  Reklama i mecenat  
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
PŁATNE OGŁOSZENIA i REKLAMY
» PROMUJ się w inTARnecie (oferta)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
» ZBK F.Machowski
» Dr Jacek Roik - nowy adres www!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Kto najlepiej i najszybciej zbuduje nowoczesną infrastrukturę dla funkcjonowania gospodarki?    -   15/9/2008
Echa Forum Inwestycyjnego (1)
”To nieprawda, że partnerstwo publiczno – prywatne generuje korupcję. Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku realizacji autostrady przez państwo możemy mieć do czynienia z kilkoma tysiącami przetargów, tu dopiero jest pole do korupcji. (...) Państwo polskie wciąż rozszerza swoje regulacje, usiłuje wrócić do socjalizmu, chce zajmować się wszystkim. Państwo powinno zawęzić obszar swego działania i w ten sposób poprawić jakość działania jego organów” - mówi Emil Wąsacz, prezes zarządu i dyrektor generalny Stalexport Autostrady S.A. Prezentujemy pierwszą, skróconą relację z wystąpień panelistów podczas tarnowskiego Forum Inwestycyjnego. O tym, kto najszybciej zbuduje nowoczesną infrastrukturę w Polsce, obok E. Wąsacza rozmawiali: Ireneusz Węgłowski – Wiceprezes Zarządu Orbis S.A., Ludwik Sobolewski – Prezes Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Jacek Socha – Wiceprezes, Partner PriceWaterhohouseCoopers (moderator panelu), Aziz Aalijew – Sekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Handlu Kirgistanu, Wojciech Włodarczyk – Prezes Zarządu, Operator Loglistyczny Paliw Płynnych Sp. z o.o.

Posłuchaj krótkiej rozmowy z Emilem Wąsaczem, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Stalexportu Autostrady S.A. :

Ogloszenie
>

Aziz Aalijew przede wszystkim przedstawił sytuację gospodarczą Kirgistanu, perspektywy rozwoju i plany. Emilowi Wąsaczowi przypadła w udziale rzecz jasna odpowiedź na tytułowe pytanie – temat panelu. Prezes Stalexport Autostrady S.A. podawał przykłady kolejnych etapów przygotowania inwestycji drogowej, w których jak mantra powtarzały się takie to czasookresy: czas przewidziany dla inwestora prywatnego na złożenie określonej dokumentacji – 4 miesiące; odpowiedź rządu – 32 miesiące. Dodatkowym czynnikiem spowalniającym budowę autostrad są „uwarunkowania archeologiczno – ekologiczne”, kolejne unieważnienia przetargów. -Czy wobec tego rząd powinien realizować budowę autostrad? Tylko dyktatury takie jak hitlerowska, albo bardzo zdyscyplinowane demokracje są w stanie się z tego wywiązać. Niech każdy robi to, co umie, lub musi. Proszę zwrócić uwagę na to, iż opinia NIK dotycząca Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest druzgocąca odnośnie tego, co się tam dzieje. (...) To nieprawda, że partnerstwo publiczno – prywatne generuje korupcję. Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku realizacji autostrady przez państwo możemy mieć do czynienia z kilkoma tysiącami przetargów, tu dopiero jest pole do korupcji. Co więcej, w ostatnich latach mieliśmy kilkunastu Ministrów Infrastruktury, a każdy tworzył od nowa własne koncepcje. Prywatny wykonawca zawsze jest najbardziej efektywny - mówił Emil Wąsacz.

Po jego wystąpieniu Ludwik Sobolewski, prezes GPW zauważył żartem, że infrastruktura rynku finansowego w Polsce na szczęście wygląda lepiej niż autostrady. -Rynek kapitałowy, który jest przede wszystkim obrotem informacją, nie we wszystkich krajach po transformacji ustrojowej udał się tak dobrze jak u nas. Niemniej, jego zdaniem do uczestniczeniu w obrocie akcjami na giełdzie trzeba ludzi zachęcać. W ocenie prezesa konieczne jest również zniesienie ograniczeń lub przynajmniej zmniejszenie barier dotyczących m.in. tego, w jakim zakresie Otwarte Fundusze Emerytalne mogą inwestować w papiery wartościowe i inne instrumenty finansowe (obecne ograniczenia mają zapobiec sytuacji, w której OFE nadmierny procent kapitału zainwestuje na giełdzie, co w przypadku załamania mogłoby zagrozić przyszłym emerytom). -Przecież ceną za szansę na wyższą emeryturę, jest wyższe ryzyko - argumentował L. Sobolewski.

Na nieco inne bariery natomiast natrafia rynek hotelarski. Jak zauważył Ireneusz Węgłowski – Wiceprezes Zarządu Orbis S.A.: ”Hotelarstwo nie potrzebuje państwowych regulacji, tylko współpracy władz lokalnych.” Problemem okazuje się brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w większości miast. ”Mamy nadzieję że hasło Euro 2012 przyczyni się do uruchomienia i przyśpieszenia pewnych procesów - zauważył. I. Węgłowski mówił też, iż każda hotelarska inwestycja w przypadku Orbisu wiąże się z analizami dla danego miejsca dokonywanym „5 lat wstecz i 5 lat wprzód”. W skali kraju zauważalne jest niskie nasycenie hotelami, miejscami noclegowymi – podczas gdy w Polsce na 10 tys. mieszkańców przypadają 44 miejsca, o tyle w wielu innych krajach są to liczby rzędu 250 miejsc.
Z kolei od reprezentującego sektor naftowy Wojciecha Włodarczyka dowiedzieliśmy się, że „możliwości rafinerii nie zaspokajają popytu” i że mówi się, iż „wygrywa ten, kto trzyma rękę na logistyce”, „która jest kosztowna”. Operator Logistyczny Paliw Płynnych dąży „do obniżenia kosztów importu” związanych z infrastrukturą transportową.
Na chwilę podczas panelu zaistniał wątek dotyczący sporu o to, czy lepiej budować drogi asfaltowe, czy może jednak uznawane za trwalsze betonowe. Panel ostatecznie zakończyło żartobliwe pytanie skierowane do prezesa Giełdy Papierów Wartościowych – „kiedy wreszcie będzie można zacząć kupować akcje?”. Wspartą o anegdotę odpowiedź Ludwika Sobolewskiego można by tu streścić w sposób następujący: „skoro jest źle, to znaczy że może być już tylko lepiej i z tego powodu należy się cieszyć”.
Nieco przesadzając chciałoby się jednak w tym miejscu odpowiedzieć jeszcze innym powiedzonkiem, padłym podczas panelu odnośnie zupełnie innej kwestii: „kiedy wydaje się nam że jesteśmy na dnie, należy sprawdzić, czy przypadkiem ktoś tam w to denko nie puka od spodu”...

-Podstawowa kwestia to uporządkowanie prawa, zwłaszcza wywłaszczeniowego, archeologicznego, ekologicznego, tak aby nie na tym etapie budowy dróg nie było zahamowań. (...) Państwo polskie wciąż rozszerza swoje regulacje, usiłuje wrócić do socjalizmu, chce zajmować się wszystkim. Państwo powinno zawęzić obszar swego działania i w ten sposób poprawić jakość działania (jego organów). - mówi Emil Wąsacz. Posłuchaj krótkiej rozmowy z prezesem Stalexportu Autostrady S.A.
Wkrótce – kolejne relacje z Forum.
M. Poświatowski
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?
Czy sądzisz o komercjalizacji tarnowskiej służby zdrowia ?
jestem za
jestem przeciw
nie mam zdania
[Zobacz wyniki]
 



© 2003-2012 Tarnów ON-LINE

Kontakt z redakcją/administratorem:
Tarnowski Obywatelski Portal Internetowy inTARnet.pl
redakcja@intarnet.pl, tel. kom. 662 930 947