To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Wystawa Muzeum Okręgowego i Tarnowskiego Towarzystwa Przyjaciół Węgier    -   31/10/2008
„Konie” Marzeny Ryś
„Tym, co szczególnie zwróciło moją uwagę oglądając prace Marzeny, to ich ścisły związek z fotografią. (...) Dyskretnie podpatrywane sytuacje, ulotne chwile rzeczywistości zostały przez autorkę przetworzone w swoisty teatr ruchu, gracji, niedoścignionych marzeń o swobodzie i wolności” - pisze o wystawie „Equus” Marzeny Ryś Aleksandra Zuba Benn. Na wernisaż grafik artystki, w dniu 3 listopada o godz. 18:00 do galerii „Piwnica” (Gmach Główny Muzeum – Rynek 20-21) zapraszają: Muzeum Okręgowe oraz Tarnowskie Towarzystwo Przyjaciół Węgier.

Ogloszenie
>

Marzena Ryś (rocznik 1965) – ukończyła studia pedagogiczne na kieleckiej WSP, studia podyplomowe (sztuka w zakresie edukacji plastycznej) na Uniwersytecie Rzeszowskim, pracuje w Przedszkolu nr 17 o profilu artystycznym w Tarnowi,e prowadzi zajęcia arteterapii w Zakładzie Poprawczym; jest członkiem Zarządu TTPW, zajmuje się grafiką, fotografuje. Wystawy: 1995 - Cafe Rura - Tarnów, 1996 - Tarnowskie Towarzystwo Przyjaciół Węgier, Veszprem (Węgry), 1999 - Dąbrowa Tarnowska, 2007 - Pub Galeria Studio Tarnów; od 1995 r. udział w wystawach twórczości artystycznej nauczycieli.

Equus
”Pierwszego konia zobaczyłam z bliska na podwórku mojego dziadka - z zawodu kowala” - pisze autorka prac. ”Wierzchowce, które nie ciągnęły wozu i nie pracowały na roli, poznawałam w stadninie w Udorzu. Wiele łez przysporzyła mi lektura Łyska z pokładu Idy. Wiele radości konie Kossaków i Chomiczewskiego oraz końska kolekcja filatelistyczna taty. Na pasącego się, obcego konia, wdrapałam się w Płocicznie na Mazurach w latach 80. Od tego czasu zaczepiam prawie wszystkie spotykane, wolno pasące się konie. Stanowczo wolę je głaskać po chrapach i częstować jabłkami, niż jeździć na nich. Próbowałam. Nie jestem koniarzem, odróżniam araba od konika polskiego i ten stan wiedzy mi wystarcza. Każdy koń jest dla mnie zwierzęciem pięknym, mądrym i tajemniczym. Bez względu na rasę, sławę właścicieli, jeźdźców czy zdobyte trofea. Konie, pomimo udomowienia, zawsze będą dla mnie symbolem wolności i powiewu wiatru w grzywach...
Koński cykl kalkografów to efekt dwuletniej pracy. Własnych wspomnień oraz szacunku dla tych niesamowitych zwierząt. Po wielu latach fascynacji węgierskim bydłem stepowym z Bugac i Hortobagy znalazł się ktoś, kto ponownie uwrażliwił mnie na końską tematykę.
Kalkograf - jako technika, pomaga mi przenieść na papier elementy rzeczywiste w odrealnione klimaty i ukazać choć odrobinę końskiej ekspresji.”


Z kolei Aleksandra Zuba – Benn tak pisze o pracach Marzeny Ryś: ”Poruszając się w określonym kręgu tematycznym, ukazuje go jako niewyczerpane źródło inspiracji, odsłaniając jednocześnie swoje zainteresowania i fascynacje. Wyznaczenie granic i zawężenie obszaru poszukiwań twórczych nie stanowi bynajmniej ograniczeń, wręcz przeciwnie, pozwala skupić się na jakości, prowadzi do wnikliwej obserwacji i głębszych przemyśleń.
Tym, co szczególnie zwróciło moją uwagę oglądając prace Marzeny, to ich ścisły związek z fotografią. Jest ona niejako pierwotna względem grafik, jest niezbędnym etapem i integralną częścią procesu twórczego. Stanowi aspekt umożliwiający artykulację osobistego przekazu, jedynie adekwatny do tej formy i techniki wypowiedzi. Powstałe kompozycje są wynikiem skupionej obserwacji, albowiem sam motyw wymusza określone działania; szybkie decyzje, sposób kadrowania, posługiwanie się skrótem optycznym.
Dynamika, ruch, ekspresja form, uzyskane zostały poprzez umiejętne łączenie środków graficznych, jak punkty, linie, kreski, z typowo malarską plamą, położoną z gestem o zróżnicowanym natężeniu waloru. W tym miejscu pragnę podkreślić jego znaczenie - to, iż prace w przeważającej części są monochromatyczne jest ich dużym atutem. Wędrując od bieli do czerni, poprzez niewyczerpaną gradację szarości, mamy możliwość wnikania we wszelkie niuanse tych interesujących prac. Strukturalne róż-nicowanie płaszczyzn jest sugestywnym odniesieniem do materii form w naturze. Pewne odchodzenie od realizmu poprzez płaskie, sylwetowe traktowanie motywów nie zatraca ich czytelności, ale wprowadza element zjawiskowości i tajemnicy. Dyskretnie podpatrywane sytuacje, ulotne chwile rzeczywistości zostały przez autorkę przetworzone w swoisty teatr ruchu, gracji, niedoścignionych marzeń o swobodzie i wolności.”


Muzeum Okręgowe, Gmach Główny, Rynek 20-21, Galeria „Piwnica, 3 listopada godz. 18:00
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Thu, April 25, 2024 22:45:08
IP          : 3.141.202.187
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html