To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Kolejne połączenie kolejowe do likwidacji aktualizacja   -   31/7/2009
Marginalizacja Tarnowa postępuje?
”To swego rodzaju symbol marginalizacji naszego miasta na mapie kraju: najpierw zdjęte z rozkładu zostało połączenie EX Ernest Malinowski. Teraz PKP IC szykuje się do likwidacji kolejnych bezpośrednich połączeń Tarnowa z Warszawą – ekspres „Pieniny” przewożący pasażerów na trasie Przemyśl – Tarnów – Warszawa miałby kursować jedynie dwa razy w tygodniu. 24 lipca radny Jakub Kwaśny zwrócił się do prezydenta Tarnowa z prośbą o podjęcie działań mających obronić to połączenie. Ryszard Ścigała zamierza w tym celu zawrzeć przymierze z prezydentami takich miast jak np. Rzeszów, Nowy Sącz czy Przemyśl, które również zostaną dotknięte ewentualną decyzją PKP.” - napisaliśmy w piątek. Jednak okazuje się, że problem ma szerszy kontekst – InterCity zwyczajnie nie ma czym jeździć. Jesienią z uwagi na stan techniczny spółka straci niemal co szósty wagon - wycofanych zostanie około 40 połączeń...

Posłuchaj wypowiedzi prezydenta Tarnowa Ryszarda Ścigały na ten temat: :

Ogloszenie
>

Ekspres „Pieniny” ma duże znaczenie nie tylko dla Tarnowa czy Nowego Sącza, ale również dla mieszkańców województwa małopolskiego czy podkarpackiego. W przypadku ograniczenia kursów, naszemu miastu pozostałby jedynie EX Małopolska, który, jak podkreśla Jakub Kwaśny, „jeździ obecnie najstarszym i najgorszym taborem, jaki ma w swoim posiadaniu spółka PKP IC”. Prezydent Tarnowa podjął więc działania mające na rzecz utrzymania połączeń, zwracając się do zainteresowanych ekspresem miast – nieoficjalnie wiadomo, że Tarnów wsparty zostanie przez Rzeszów, Nowy Sącz i Przemyśl. Zapewne wkrótce w inicjatywę włączą się również miasta przez które „Pieniny” przejeżdżają, problemem zainteresują się także parlamentarzyści. Niestety nie wiemy, czy PKP IC rozważa likwidację części połączeń kierując się uzasadnionymi przesłankami ekonomicznymi wynikającymi np. z nierentowności linii, czy innymi. Na ostateczne rozstrzygnięcia w tej sprawie z pewnością przyjdzie nam poczekać w nadziei, że „Pieniny” uda się obronić i że każda kolejowa podróż tarnowianina, nie będzie tak naprawdę rozpoczynała się dopiero w Krakowie...

Okazuje się, że PKP Intercity może stracić jesienią 480 wagonów – informację taką podał „Dziennik” powołując się na „Gazetę Prawną”. Przekłada się to na wycofanie około 40 połączeń. Wagonom wygasa okres ważności stanu technicznego. Jednocześnie spółka od początku roku nie jest w stanie doprowadzić do końca przetargów na „naprawy rewizyjne wagonów’, albowiem firmy za każdym razem oprotestowały ich rozstrzygnięcia.
Pikanterii sprawie dodaje fakt, iż kilka dni temu Minister Infrastruktury zapowiedział, iż w przyszłym roku PKP Intercity trafi na giełdę, a szczegóły prywatyzacyjne mają być znane właśnie w listopadzie...

Komentarz
Jaki jest poziom świadczonych usług, stan taboru i infrastruktury w gąszczu rozlicznych spółek PKP, wszyscy wiemy doskonale. Mam 36 lat, koleją jeżdżę od dziecka i są to wciąż takie same, jeżeli nie te same wagony – w „standardzie” mamy brud, smród i ubóstwo. Lękiem napawa konieczność skorzystania z toalety, strach się czegokolwiek dotknąć, a nierzadko fakt, iż w toalecie tej działa zamek, kwitujemy westchnieniem „jeszcze raz się udało”. Pociągi PKP jeżdżą coraz wolniej, po coraz gorszych torach, coraz częściej się spóźniając. Osobiście kilka lat temu dość regularnie korzystałem z pewnego połączenia, które regularnie, za każdym razem miało to samo, bodaj 30-minutowe opóźnienie. „Wtajemniczeni”, a może złośliwi ludzie małej wiary mówili mi, że gdyby spóźnienie to uwzględnione zostało w rozkładzie jazdy, pociąg ten nie mógłby być pociągiem pośpiesznym i za podróż nim pasażerowie mogliby płacić mniej. Przykładów nie trzeba daleko szukać – w chwili pisania tego komentarza jest niedzielny wieczór (2 sierpnia). Na tarnowskim dworcu – wszystkie pociągi są opóźnione – dalekobieżne grubo więcej niż godzinę, a „czas opóźnienia może ulec zmianie”. I ulegał on w istocie zmianie, na niekorzyść podróżnych. Wręcz symboliczny w tym miejscu jest fakt, iż każdy z dworcowych zegarów pokazuje inną godzinę, a żaden prawdziwą, no ale pasażerowie jako ludzie cywilizowani, mają przecież zegarki. Spóźnieniu uległ także pociąg osobowy z Krakowa, najpierw o pół godziny, potem o godzinę, a potem... zabrałem się i poszedłem, przecież „czas opóźnienia może ulec zmianie”. Zresztą, nawet gdyby pociąg ten się nie spóźnił, to i tak jadąc planowo ponad godzinę i dwadzieścia minut, pokonałby powyższą trasę wolniej, niż przed wojną, albowiem w PKP obowiązuje ten trend, że o ile wszędzie na świecie czas podróży się skraca, o tyle u nas – wydłuża.
Nie wiem, czy wycofywanie kolejnych pociągów ma związek z przetargami, z planowaną prywatyzacją, czy z czymś innym jeszcze. Wiem to, co widzę. A widzę, że bez kolejnego zastrzyku pieniędzy podatnika, nasze koleje mogą nie przetrwać, a kto wie, może nawet nie dotrwać do prywatyzacji, której losy, jak wiadomo, są u nas w Polsce zawsze długie, pokrętne i niekiedy kończące się upadłością. Dlatego z utęsknieniem czekam na prawdziwe otwarcie rynku kolejowego w Polsce na konkurencję. Prywatną oczywiście. I zagraniczną. Obawiam się, że stan naszych torowisk jest tu najmniejszą przeszkodą. W każdym razie: jeżeli ceną za to, żebyśmy mogli wreszcie podróżować w Polsce koleją szybko i w cywilizowanych warunkach, jest upadłość spółek PKP, to na litość Boską niech upadają czym prędzej, pozostawiając nam w spadku jedynie wspomnienie swojego skrótu, którego prawdziwe znaczenie, podróżni dawno już rozszyfrowali: Pięknie, K. Pięknie...

M. Poświatowski
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Wed, June 19, 2024 03:45:55
IP          : 100.28.2.72
Browser     : CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html