To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Znakomity projekt edukacyjny „Horyzontów”    -   09/10/2009
Młodzi i odpowiedzialni
Potrafią kulturalnie dyskutować na argumenty w sposób, którego mogliby pozazdrościć im niektórzy nasi parlamentarzyści; potrafią przy tym znaleźć w dyskusji przysłowiową „dziurę w całym”, zaskoczyć oponenta, nierzadko ująć publiczność zgrabną figurą retoryczną i wizualną demonstracją. Tacy potrafią być gimnazjaliści – a mówi się, że to najgorszy wiek... Praktycznie każda grupa z każdej szkoły – czy będzie to Tarnów, czy Żabno, Zakliczyn czy jeszcze inna miejscowości, potrafi czymś pozytywnie zaskoczyć. Centrum Animacji Społecznej Horyzonty realizuje właśnie dwuletni projekt edukacyjny „Młodzi i odpowiedzialni – uczymy się rozmawiać i działać na rzecz środowiska.” Jego elementem są mając ponad 150-letnią tradycję „Debaty Oxfordzkie”...

Posłuchaj reportażu z debaty :

Ogloszenie
>

Szanowny Panie Marszałku, droga Opozycjo...
Młodzi ludzie do debaty przygotowują się w każdej ze szkół podczas dwudniowych warsztatów. Sami formułują tezę, której jedna grupa – grupa Propozycji będzie bronić, zaś druga – Opozycji – atakować, również starając się przekonać do swoich racji rówieśników – zgromadzoną publiczność. Każda z drużyn złożona jest z pięciu mówców oraz trzech doradców – przysługuje im ograniczony, kilkuminutowy czas wypowiedzi. Młodzi ludzie przygotowując się do debaty, uczą się więc przy tym kreatywności, wyszukiwania informacji, poszerzają swoją wiedzę na temat ekologii. Podczas debaty – przełamują stres, a radząc sobie z pozoru lepiej lub gorzej, przełamują własne ograniczenia, uczą się poprzez wzbogacające doświadczenie – w końcu częstokroć jest to pierwsze w ich życiu publiczne wystąpienie, pierwsza argumentacja, pierwsza tego rodzaju sytuacja wymagająca kształcenia umiejętności szybkiego reagowania na kontrargumenty i pytania oponentów. „Skąd ma Pan takie informacje? A z którego roku pochodzą te dane?” – te pytania w wykonaniu bardzo młodych nastolatków zdarzyło mi się słyszeć podczas dyskusji parokrotnie.

”Rozwijamy się wśród tych, którzy mają inne zdanie”
Tezy debat bywają różne – od postawienia na jednej szali rolnictwa ekologicznego, a na drugiej – intensywnego, aż po energetykę atomową i tą związaną ze źródłami odnawialnymi. Co ważne – wchodząca na salę publiczność opowiada się za lub przeciw tezie, zaś po debacie głosuje raz jeszcze, starając się wyrazić swoją opinię jedynie na podstawie usłyszanych argumentów. Czasami dochodzi wówczas do spektakularnych zmian opinii. Co zwyciężyło? Argumenty? Retoryka? Zdolność przekonywania? Wszystko po trochu. Jednak głównym zwycięzcą jest tu idea – cytat przyświecający debatom, a zaczerpnięty z Franka Clarka - „znajdujemy spokój wśród tych, którzy się z nami zgadzają, natomiast rozwijamy się wśród tych, którzy mają inne zdanie”.
Młodzież ma późniejszą możliwość zobaczenia samych siebie i zanalizowania własnych wystąpień dzięki temu, że debaty są rejestrowane i stopniowo zamieszczane na stronie http://www.horyzonty.org.pl/mio/. Co tydzień na antenie RDN Małopolska emitowane są również audycje poświęcone debatom i projektowi. Powoli w kolejnych miejscowościach dochodzi także do kolejnych debat, zaś organizatorom – marzy się powołanie lig debatanckich, międzyszkolnych debat. Taka formuła prowadzenia dyskusji, jako swego rodzaju zajęć, podoba się i uczniom, i nauczycielom – niektórzy zapowiadają sięgnięcie do nich również na swoich własnych, przedmiotowych lekcjach.

Młodzi i odpowiedzialni
Jednak tak jak same debaty są tylko kolejnym elementem większego projektu, tak na nich samych się nie kończy. Projekt zakłada powstanie Lokalnych Klubów Ekologa, które będą miały za zadanie zrealizować własne projekty, akcje informacyjne z zakresu ekologii itp. Trenerzy z „Horyzontów” chcieliby, aby wykształcone w czasie pracy, zintegrowane grupy, po zakończeniu projektu, podsumowanego w przyszłym roku konferencją „Rozmawiajmy o nas i środowisku”, funkcjonowały dalej, skupiając wokół siebie środowiska lokalne i inicjując rozmaite przedsięwzięcia.

Sam projekt narodził się przy okazji udziału Horyzontów w akcji zbierania podpisów pod projektem obywatelskim zmiany ustawy z dnia 11 maja 2001 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Wówczas członkowie stowarzyszenia, jak czytamy, „doświadczyli postaw, które z jednej strony mobilizowały do działania a z drugiej dawały do myślenia, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii uświadamiania społeczeństwa, co do konieczności ochrony środowiska naturalnego.” ”Człowiek, żyjący początkowo w symbiozie z przyrodą, wraz z rozwojem nauki i techniki zaczął ją przekształcać. Podstawą kontr-działania jest wychowanie ogółu społeczeństwa, jego edukacja ekologiczna, zaczynając od najmłodszej generacji.”
Tak powstał ten projekt, adresowany do młodzieży z 15 szkół gimnazjalnych i 15 ponadgimnazjalnych powiatów brzeskiego i tarnowskiego, a także do nauczycieli, bez których realizacja założonych działań nie byłaby możliwa.
Nie byłaby możliwa również gdyby nie wsparcie finansowe takich krajów jak: Islandia, Lichtenstein, Norwegia, a to poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Projekt finansowany jest również ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych. Partnerami są również Starostwo Powiatu Tarnowskiego, Starostwo Powiatu Brzeskiego oraz poszczególne Miasta i Gminy oraz szkoły.

Osobiście, jako uczestnik kilku debat, nie zmieniam swego zdania co do prawdziwych przesłanek niektórych, rzekomo proekologicznych działań. Zmieniam jednak swoje zdanie co do potencjału młodzieży gimnazjalnej, której poprzez reformę edukacyjną uczyniono wielką krzywdę przez sam fakt powołania gimnazjów dla młodych ludzi w najburzliwszym okresie dorastania. I czy będzie to Tarnów, Żabno, Lisia Góra, Szczurowa, Brzesko, Jastrzębia, Biadoliny Radłowskie czy inna miejscowość – z każdego z tych kilku miejsc które dane mi było odwiedzić coś wyniosłem, coś mnie pozytywnie zaskoczyło, zbudowało. Ci ludzie, rywalizując ze sobą, ale i ucząc się współpracy, mają szansę stać się w przyszłości „liderami opinii”, ludźmi aktywnymi, którzy mogą wnieść nową jakość, pozytywne wartości zarówno do swojego własnego środowiska, jak i wszędzie tam, gdzie rzucą ich przyszłe losy.

Tymczasem zachęcam do wysłuchania reportażu zrealizowanego podczas debaty w Gimnazjum w Lisiej Górze. Debaty ani lepszej, ani gorszej – po prostu innej od tych, które odbyły się w innych gminach. Skusił mnie po prostu nośny ostatnio temat – postawiona teza: „W Polsce trzeba budować elektrownie atomowe”.
W tej debacie wzięli udział:
Skład Propozycji:
1. Anna Modura
2. Dawid Bieś
3. Monika Barwacz
4. Dominka Wałaszek
5. Mateusz Jarmuła
Doradcy:
Anna Magiera
Beata Wanat
Sylwia Gąsienica

Skład Opozycji:
1. Paulina Madej
2. Anna Guratowska
3. Agnieszka Potępa
4. Edyta Adamaczyk
5. Justyna Kuta
Doradcy:
Krystian Wójcicki
Aleksandra Kukla
Magdalena Nosal

M. Poświatowski

Foto: przygotowania do debaty
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Tue, December 10, 2024 06:32:35
IP          : 18.97.9.169
Browser     : CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html