To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   5 milionów od Marszałka na nowe autobusy    -   29/9/2010
Dofinansowanie dla MPK
Blisko 10 milionów złotych wart jest projekt „poprawy jakości transportu publicznego”, który dofinansowany został sumą 5,3 mln ze środków europejskich, których dysponentem jest Urząd Marszałkowski Województwa. W ramach projektu tarnowskie MPK zamontuje w 30 autobusach system liczenia pasażerów oraz monitoringu wizyjnego, zakupionych zostanie również 10 nowych, nowoczesnych, niskopodłogowych i ekologicznych autobusów (12-metrowych) wyposażonych w klimatyzację. Jak zapowiada prezes Jerzy Wiatr, wyruszą one na trasy najpóźniej w połowie przyszłego roku.

Ogloszenie

Zakupione autobusy mają być napędzane olejem napędowym, co jest najkorzystniejsze pod względem technologicznym. Obecnie MPK posiada 32 autobusy zasilane gazem CNG oraz 12 autobusów z napędem hybrydowym, jednak wciąż blisko połowa taboru nie spełnia normy emisji spalin EURO 2. Ponad połowa pojazdów nie jest też przygotowana do przewozu osób niepełnosprawnych.

Wicemarszałek Roman Ciepiela, podkreślający podczas podpisywania umowy rolę transportu publicznego dla rozwoju aglomeracji, stwierdził, że ”może w przyszłe lato pasażerowie nie będą już narzekać na gorąco, bo większość autobusów w mieście wyposażona będzie w klimatyzację (…) Będziemy więc mieli i klimatyzowane autobusy i fontannę - żartował, wyraźnie czyniąc aluzję do głośnego listu radnej Anny Czech w przedmiotowej sprawie. Podczas konferencji prasowej, prezydent Ryszard Ścigała mówił o poprawie komfortu podróży ze strony największego przewoźnika w Tarnowie.
Prezes MPK Jerzy Wiatr zapytany, skąd spółka znajdzie pieniądze na wkład własny (ponad 4 i pół miliona złotych), mówił o zaliczeniu w poczet tego wkładu dwóch autobusów marki Solbus zakupionych już w tym roku przez MPK oraz „środkach własnych, pochodzących na przykład z kredytu bankowego”. Wtórował mu skarbnik miejski podkreślający, że "rozwój to nie tylko zysk, ale również amortyzacja”, która w przypadku MPK na dzień dzisiejszy wynosi półtora miliona złotych.

Komentarz
Zakup nowych autobusów ze środków zewnętrznych (choć nie tylko) cieszy, bo biorąc pod uwagę stan taboru tarnowskiego MPK i awaryjność, o której pisaliśmy (np. cykl artykułów „Jeździliśmy tykającymi bombami ?”), jest to już dla tej spółki naprawdę ostatni dzwonek.
Szkoda, że zakupy te przez blisko 4 lata prezesury Jerzego Wiatra idą tak niemrawo, nasilając się - w formie zapowiedzi - dopiero w przededniu wyborów samorządowych. Z drugiej strony patrząc - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wyzbywa się, z tytułu swoich finansowych zobowiązań – własnego majątku, takiego jak np. hala naprawcza do dokonywania kompleksowych napraw i remontów blacharskich, przekazana na wiosnę via magistrat do MPGK za długi podatkowe. Nawiasem mówiąc, wynik finansowy spółki w roku 2008 osiągnięty został m.in. poprzez wyprzedaż majątku spółki na kwotę ponad miliona złotych. Czy można jeszcze coś wyprzedać, nie narażając na szwank „podstawowej działalności” ? Czym ratowane będą w przyszłości finanse MPK, gdy zabraknie już istotnego majątku trwałego do sprzedaży ? Czy wówczas zastawiane będą autobusy ? Jeśli tak, to potem co ? ...
Jak można wymieniać tabor, pokazuje tymczasem przykład nieodległych Kielc, w których prezydent w ciągu zaledwie jednego roku zakupił, wedle dostępnej nam wiedzy, 80 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów, nie obciążając przy tym udziałem własnym miejscowego MPK i to pomimo, iż miasto jest w tym przedsiębiorstwie udziałowcem mniejszościowym – zdecydowaną większość udziałów posiada załoga.
W przyznaniu tarnowskiemu MPK marszałkowskich środków jest zapewne niemała zasługa wicemarszałka Romana Ciepieli. Myli się on jednak twierdząc, że w przyszłym roku większość autobusów w mieście wyposażona będzie w klimatyzację. MPK posiada około 90 autobusów, w tym 8 starych i małych pojazdów z klimatyzacją. Jeśli planowane zakupy zostaną zrealizowane, klimatyzację posiadać będzie około 20 procent całego taboru.
I jeszcze jedno. Jeśli dobrze zrozumieliśmy pana prezesa, w ramach projektu na ulice Tarnowa wyjedzie nie dziesięć nowych - jak chwali się zarząd spółki - a tylko osiem nowych autobusów, bowiem dwa (które zaliczone zostaną do projektu jako "wkład własny" MPK i którymi prezes Wiatr zdążył się już osobno pochwalić) od wielu miesięcy po Tarnowie przecież jeżdżą...
No, cóż. Kreatywnego podejścia do informowania o inwestycjach i finansach, wykorzystując "w nowym kontekście" wielokroć użyte już dane, zarząd MPK uczy się pilnie od organu nadzorującego spółkę. Bo przecież - jak mówi Skarbnik - gdy nie ma zysku, to przecież jest jeszcze amortyzacja...
Niemniej jednak z dofinansowania należy się cieszyć i życzyć miejskiej spółce oraz pasażerom, by MPK stać było rychło na zakupy kolejne, bo każda następna zima zwiększa ryzyko, że stare pojazdy po prostu nie wyjadą na trasy, o zagrożeniu ich stanem dla pasażerów - o czym niejednokrotnie pisaliśmy - już nie wspominając. Przykłady ostatnich lat pokazują też, że miejski przewoźnik nie ma niekiedy nawet czym holować uszkodzonego pojazdu, przez co pracownicy zmuszeni są majstrować prowizoryczne, niedopuszczalne przez prawo rozwiązania. W ich wyniku dochodzić może - co już się zdarzało - do kolizji autobusów i zagrożenia w ruchu.

Do tematu MPK będziemy wkrótce wracać, m.in. przy okazji kolejnego materiału z minionej sesji Rady Miasta Tarnowa.
PD, MP
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Tue, March 19, 2024 10:40:21
IP          : 54.226.222.183
Browser     : claudebot
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html