To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   O inwestycjach drogowych – w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim    -   27/7/2011
Drogi w budowie i modernizacji
Budowa nowych i modernizacja istniejących dróg – to zadania szczególnie istotne w samorządowej działalności wicemarszałka Romana Ciepieli. W Zarządzie Województwa Małopolskiego jest on odpowiedzialny między innymi za transport drogowy i kolejowy. Głównie temu zagadnieniu poświęcona była konferencja prasowa, która odbyła się w tarnowskiej delegaturze Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w dniu 25 lipca. Przy okazji pytaliśmy o dalsze losy zagrażającej finansom i infrastrukturalnym inwestycjom samorządów inicjatywie Ministra Finansów, który zamierza wprowadzić regułę wydatkową, zgodnie z którą w 2012 roku deficyt samorządów w stosunku do ich dochodów miał nie przekraczać 4 procent, zmniejszając się co rok o 1 procent. Biorąc pod uwagę iż wydatki samorządowe z reguły mają na ogół bardziej prorozwojowy charakter, w odróżnieniu od konsumpcyjnych wydatków z budżetu państwa oraz mając na uwadze już rozpoczęte inwestycje, realizowane z środków unijnych przy udziale środków własnych, częstokroć pochodzących z kredytów i pożyczek, dalsze funkcjonowanie miast i gmin w Polsce, delikatnie mówiąc, stanęłoby pod znakiem zapytania, zagrażając koniecznością zwrotu unijnych środków...

Posłuchaj odpowiedzi wicemarszałka Romana Ciepieli i wicestarosty Mirosława Banacha na pytanie o tzw. „regułę wydatkową” Ministra Finansów :

Ogloszenie

Mówiąc o drogach, marszałek Roman Ciepiela stwierdził: ”Dobre drogi poprawią komfort i bezpieczeństwo podróżowania, dadzą też dodatkowe możliwości rozwoju Małopolski. To także jeden z warunków koniecznych do realizacji naszego głównego celu – wyrównania poziomu życia wszystkich mieszkańców Małopolski. Równy dostęp do specjalistycznych placówek służby zdrowia, ośrodków edukacji i kultury, zakładów pracy, które siłą rzeczy skoncentrowane są w dużych ośrodkach, wymaga zapewnienia dobrej infrastruktury. Dlatego modernizujemy ważne szlaki komunikacyjne i budujemy nowe połączenia”.

Jak czytamy w otrzymanej informacji, Zarząd Województwa Małopolskiego zdecydował już o przygotowaniu koncepcji docelowego układu sieci drogowej. Dwa nowe strategiczne połączenia mają przebiegać przez region tarnowski i w sposób istotny usprawnią połączenia z Warszawą oraz z południową granicą Polski. Droga Brzesko – Nowy Sącz – Muszynka – Słowacja stanie się alternatywą dla istniejącej drogi krajowej nr 75 (Tarnów – Konieczna). Trasa ta u naszych południowych sąsiadów zostanie połączona z autostradą D1. Opracowanie obejmie także przebieg tej drogi w kierunku północnym – przez województwo świętokrzyskie. Drugie istotne dla naszego regionu połączenie to trasa Busko – Nowy Korczyn – Tarnów – Barwinek, która z kolei byłaby alternatywą dla istniejących dróg wojewódzkich nr 973 i 977. Podpisano już porozumienia z gminami, przez które będzie przebiegała oraz z województwem świętokrzyskim.
Istotnym uzupełnieniem tych planów jest obwodnica Wierzchosławic. Połączona z obwodnicą Wojnicza stworzy w przyszłości zachodnie obejście Tarnowa – jako odcinek drogi łączącej most w Borusowej z autostradą A4, krajową „czwórką” i trasą na południe Małopolski w kierunku granicy. Trwa przygotowanie przedsięwzięcia pod względem projektowym i prawnym (wykonanie wielowariantowej koncepcji oraz projektów budowlanych i wykonawczych, uzyskanie wszelkich wymaganych prawem decyzji, opinii i uzgodnień).

Wiele inwestycji drogowych w naszym regionie jest już realizowanych, niektóre z nich dobiegają końca. We wrześniu do użytku oddana zostanie, zbudowana kosztem niemal 52 milionów złotych, obwodnica Szczurowej. Powstała w ciągu drogi wojewódzkiej nr 768 – łączącej Brzesko i międzynarodową „czwórkę” z mostem w Górce i województwem świętokrzyskim. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 964 zbudowano rondo. Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

24 miliony złotych to z kolei koszt modernizacji drogi wojewódzkiej nr 964, na odcinku od Niepołomic po Biskupice Radłowskie. Inwestycja została podzielona na etapy. Część prac już wykonano. Do końca roku zostanie wyremontowany najbardziej zniszczony odcinek tej trasy Wał Ruda – Biskupice Radłowskie.
-Podróż przez Biskupice Radłowskie i Wał Rudę, ze względu na obecny stan drogi, jest bardzo uciążliwa, ale jeszcze w tym roku będziemy mogli o tym mówić już w czasie przeszłym. W pełni realizujemy obietnicę dotyczącą modernizacji tej trasy. Sprawy formalne związane z przygotowaniem inwestycji oraz ogłoszeniem i rozstrzygnięciem przetargu przeprowadziliśmy tak szybko, jak tylko było to możliwe, bo doskonale zdaję sobie sprawę, z jakimi utrudnieniami musieli radzić sobie kierowcy korzystający z tej drogi i mieszkańcy tej części województwa – stwierdza Roman Ciepiela. –Podpisane już umowy z wykonawcami robót zakładają wzmocnienie podbudowy, wykonanie odwodnienia, nawierzchni z betonu asfaltowego, krawężników i poboczy, a także przebudowę zatok autobusowych.

Trwają już prace modernizacyjne w ciągu drogi Tarnów-Konieczna. Dodatkowy, trzeci pas ruchu powstaje kosztem 22 milionów złotych na odcinku od Tarnowa do Tuchowa. Rozpoczęły się również przygotowania do budowy obwodnicy samego Tuchowa.
Ponad sto milionów złotych przeznaczono na budowę drogi Kraków-Proszowice, kolejne 30 milionów będzie kosztowała obwodnica Proszowic.

Jak czytamy w nadesłany komunikacie, inicjatywy marszałka Ciepieli dotyczą także inwestycji lokalnych, ale z punktu widzenia mieszkańców – bardzo ważnych.
Milion 740 tysięcy złotych zostało przeznaczone, na przykład, na modernizację drogi wojewódzkiej nr 975 pomiędzy Zakliczynem i Paleśnicą. Prace maja się zakończyć w październiku. Dodatkowo przeprowadzony zostanie także kosztowny remont mostu na Dunajcu w Zakliczynie.
Ponad 3 miliony złotych będzie kosztowała przebudowa drogi w strefie aktywności gospodarczej w Wojniczu. -Wojnicki Zielony Park Przemysłowy to zadanie ważne dla rozwoju gospodarczego zarówno gminy, jak i zachodniej części powiatu tarnowskiego. Powstały tam miejsca pracy, a należy się spodziewać kolejnych. Stąd decyzja o dofinansowaniu tej inwestycji – podkreśla wicemarszałek.
To tylko niektóre z inwestycji.

Korzystając z okazji, podczas konferencji prasowej pytaliśmy o dalsze losy zagrażającej finansom i infrastrukturalnym inwestycjom samorządów inicjatywie Ministra Finansów, który zamierza wprowadzić regułę wydatkową, zgodnie z którą w 2012 roku deficyt samorządów w stosunku do ich dochodów miał nie przekraczać 4 procent, zmniejszając się co rok o 1 procent. Biorąc pod uwagę iż wydatki samorządowe z reguły mają na ogół bardzie prorozwojowy charakter, w odróżnieniu od konsumpcyjnych wydatków z budżetu państwa oraz mając na uwadze już rozpoczęte inwestycje, realizowane z środków unijnych przy udziale środków własnych, częstokroć pochodzących z kredytów i pożyczek, dalsze funkcjonowanie miast i gmin w Polsce, delikatnie mówiąc, stanęłoby pod znakiem zapytania, zagrażając koniecznością zwrotu unijnych środków.
W odpowiedzi wicemarszałek Sejmiku Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela oraz wicestarosta Powiatu Tarnowskiego Mirosław Banach zapewniali, iż zawarty został – na razie jeszcze nieformalny – kompromis, zgodnie z którym określono dopuszczalny deficyt w całym sektorze finansów samorządów na 10 mld zł, zaś ograniczenia w zadłużaniu się samorządów „są pożądane”.
MP
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Thu, April 25, 2024 12:53:49
IP          : 3.144.113.30
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html