To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Aneta Grzeszykowska i Kinga Araya w BWA    -   11/10/2011
Podwójna wystawa
Przypominamy: 13 października o godz. 18:00 w Galerii Miejskiej BWA (Dworzec PKP) mieć będzie miejsce wernisaż dwóch indywidualnych wystaw. Wystawa „Poczekalnia – Waiting Room” jest powrotem Kingi Araya do rodzinnego Tarnowa. Z kolei Aneta Grzeszykowska zaprezentuje swoje filmy – część z nich pokazywana będzie premierowo. Prezentacja ta zbiega się z czasem publikacji albumu „Love Book”, szeroko opisującego prace artystki.

Ogloszenie
>

Aneta Grzeszykowska - „12 godzin, 19 minut i 18 sekund"
Wystawa prezentuje filmy – najnowsze prace Anety Grzeszykowskiej, w których artystka rozwija tematy i wątki podejmowane we wcześniejszych fotografiach i lalkach. Za pomocą prostych, minimalnych środków Grzeszykowska buduje nierealne wizje snu. W serii „czarnych filmów” ciało artystki rozpada się na kawałki, jego poszczególne części buntują się próbując zbudować nowy organizm w rytm dawnych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Nowy „biały film” eksploruje ciało jako mapę fetyszów, skupia się na przyjemnościach i zmysłowej erotyce. Filmy Anety Grzeszykowskiej, mocno osadzone w estetyce sztuki feministycznej, nie są żonglerką znanych kodów, niosą ze sobą świeży i autentyczny przekaz podkreślony analogową formą produkcji.
O filmie „Ból głowy” pisze Łukasz Gorczyca: ”(…) to wystudiowana, egzystencjalna choreografia. Próba ułożenia życia na nowo, co rusz uderzająca w nieco inny ton: groteskowej animacji, surrealistycznej fantasmagorii czy cielesnej gry kojarzącej się z eksperymentami sztuki ciała. W takt muzyki - będącej wariacją wybranych fragmentów utworów Krzysztofa Pendereckiego z lat 60. ubiegłego stulecia - toczy się taneczna pantomima opisująca autodestrukcyjne zapędy ciała i zakończona zdradliwym, bo pozornym tylko happy endem.
W warstwie formalnej „Ból głowy" to drugi, po „Black", film Grzeszykowskiej oparty na pomyśle konfrontacji kobiecej sylwetki z czeluścią czerni. Nie jest to zwyczajne, czarne tło, raczej pochłaniające wnętrze czarnej dziury, idealna przestrzeń niebytu. Aneta obsesyjnie powraca do kwestii niewidzialności - wcześniej zniknęła z rodzinnego archiwum zdjęć („Album", 2005), ukryła się pod postacią Cindy Sherman („Untitled Film Stills", 2007) i wygenerowała grupę nieistniejących postaci „Bez tytułu", 2005/2006). Prowadzona przez artystkę rozgrywka z własnym wizerunkiem toczy się w uwodzącej, narcystycznej aurze, ale zarazem ma w sobie metaliczny chłód podstawowej, egzystencjalnej refleksji, ciało jest tu nie więcej niż elastycznym, ale jednorazowym workiem na życie.
 Minimalistyczna, sprowadzona do czerni i bieli sekwencja płaskich i trójwymiarowych obrazów własnego ciała jest próbą zmaterializowania przestrzeni prowokacyjnego snu, w którym ciało można traktować jak krawiecki materiał, rozerwać, przenicować na lewą stronę i zaszyć się w jego najbardziej niedostępnym miejscu. Sen, w którym można mieć wszystkie swoje „ja" naraz, w jednym miejscu i czasie.”

Częścią wystawy będzie film „Zegar”. Przez miesiąc trwania wystawy ciało artystki ułożone w różnych konfiguracjach będzie 24 godziny na dobę odmierzać czas podróżnym na tarnowskim Dworcu PKP – nowej siedzibie BWA.
Wystawa zbiega się w czasie z wydaniem albumu szeroko prezentującym i opisującym twórczość Anety Grzeszykowskiej.

Aneta Grzeszykowska – (ur. 1974 w Warszawie) studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1999 roku współpracuje z Janem Smagą. Głównym medium działania Anety Grzeszykowskiej jest fotografia, ale traktowana instrumentalnie jako narzędzie do realizacji zaawansowanych artystyczno-ontologicznych ćwiczeń. Artystkę interesuje rola fotografii w dokumentowaniu i kreowaniu tożsamości człowieka, zarazem, w jej projektach filmowych czy rzeźbach-lalkach, figura ludzka przybiera kukiełkowaty, marionetkowy wymiar. Jednym z głównych tematów swych prac Grzeszykowska czyni swoją własną tożsamość, z którą gra na różnych płaszczyznach: wymazując własną postać z rodzinnego zbioru fotografii („Album", 2005) czy wcielając się w postać Cindy Shermann z jej klasycznego cyklu „Untitled Film Stills" (2006). Niektóre z projektów Grzeszykowskiej - jak cykl iluzjonistycznych portretów nieistniejących ludzi („Untitled", 2006) - wykorzystują możliwości cyfrowej manipulacji obrazem, inne zaś korzystają z fotografii i filmu w klasyczny sposób, kładąc nacisk na performatywny wymiar działania artystki. Motywem obsesyjnie powracającym w jej pracach jest nieobecność, niewidzialność, znikanie, konfrontacja - ciała i myśli - z niebytem. Mieszka w Warszawie. (www.raster.art.pl)

Kinga Araya - „Poczekalnia-Waiting Room"
Wystawa Poczekalnia – Waiting Room jest powrotem artystki do rodzinnego miasta. Po wielu latach nieustannej podróży Araya wraca do Tarnowa, gdzie spędziła pierwsze lata swojego życia. Przestrzeń galerii – skrzydło Dworca PKP – zostanie zamieniona w poczekalnię – przystanek na trasie pracy artystki nad nowym projektem Walking with Kinga, którego pokaz odbędzie się w styczniu 2012 roku w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie. Araya podąża śladami św. Kingi – swojej patronki. Chodząc jej ścieżkami dekonstruuje własną historię. Projekt nawiązuje do rozwijanej od wielu lat przez artystkę metody „spacerowania i rozmawiania” (walking and talking). Artystka za punkt wyjścia obrała dzieje swojej patronki – św. Kingi. Jej losy interpretuje jako historię niezwykłej kobiety, księżniczki, emigrantki i inicjatorki przemian w kulturze, polityce i gospodarce Europy Środkowej. Kondycję węgierskiej księżniczki na płaszczyźnie artystycznej refleksji łączy z własną historią – Polki, emigrantki, osoby skonfrontowanej z wyzwaniami życia na obczyźnie. Kinga Araya podejmuje refleksję nad aspektami tożsamości hybrydalnej, zawieszenia międzykulturowego, ciągłego przemieszczania się, emigracji, a także braku namacalnej ojczyzny i bariery, jaką stwarza obcy język.

Kinga Araya - obywatelka dwóch krajów, urodzona w Polsce, wykształcona w Kanadzie, obecnie mieszkająca w Rzymie, pracuje z wieloma mediami. Jest autorką wideo, fotografii, performance, rzeźb, prac audio. Jej twórczość dotyka problemów migracji, podróży, wyobcowania, silnie akcentuje komunikacyjną rolę sztuki. Artystka w oparciu o własne doświadczenia analizuje sytuację emigranta-nomada, bycie pomiędzy kulturami, krajami i językami. Studiowała w University of Ottawa, York University w Toronto i Concordia University w Montrealu, gdzie uzyskała tytuł doktora na podstawie pracy Walking in the City: The Motif of Exile in Performances by Krzysztof Wodiczko and Adrian Piper. Aktualnie przygotowuje książkę poświęconą poetyce i polityce chodzenia.

Wystawie towarzyszą warsztaty dla dzieci, organizowane w sobotę 22 października o godz. 11:00. Warsztaty są bezpłatne, szczegóły i zapisy w BWA Galerii Miejskiej: tel. 146888820, biuro@gm.tarnow.pl.

Wystawy trwają do 13 listopada.
Partnerem jest Bunkier Sztuki w Krakowie.

Foto: Aneta Grzeszykowska, „Zegar”
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Thu, April 25, 2024 19:57:52
IP          : 3.137.162.110
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html