Już wkrótce portal w nowej formule
  Reklama i mecenat  
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
PŁATNE OGŁOSZENIA i REKLAMY
» PROMUJ się w inTARnecie (oferta)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
» ZBK F.Machowski
» Dr Jacek Roik - nowy adres www!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   UNDERGOUNDOWY „BLACKBIRD”    -   18/5/2012
Premiera w „Solskim”
John Lennon i Paul McCartney, autorzy słów znanego utworu Beatlesów marzą o przebudzeniu, o locie w stronę ciemnej, czarnej nocy po to by stać się wolnym. Bohaterowie dramatu "Blackbird" kiedyś marzyli o tym samym. Uciec, wzbić się w powietrze i być wolnym poza prawem i moralnością. Chcieli wznieść swoją zakazaną miłość poza społeczeństwo, poza niemożliwość. Dziś spotykają się po latach. Podnoszą złamane skrzydła i na nowo chcą się uczyć latać. Po to by stać się wolnym. Wolnym od siebie. Istnieje w tym dramacie ogromna trudność w ocenie postaw bohaterów. Nakładają się tu bowiem dwie perspektywy: przeszłości i teraźniejszości. Una i Ray są jednocześnie na początku i na końcu swojej miłości. Każde z nich odbyło karę, odpokutowało swoją winę a mimo to nadal wystawiają się na ocenę moralną innych. Jak pisze Erich Fromm: "Świadomość ludzkiego osamotnienia bez możliwości połączenia  się przez miłość jest źródłem wstydu. Jest zarazem źródłem poczucia  winy i niepokoju". Czy miał na myśli również tę miłość? Na to pytanie widzowie będą mogli spróbować odpowiedzieć sobie już 19 maja o godz. 19.00 na Scenie Underground w podziemiach Solskiego.

Ogloszenie

„Blackbird”, sztuka, która doczekała się ponad czterdziestu realizacji, powstała we współpracy Davida Harrowera z Peterem Steinem. Niemiecki reżyser opowiedział dramatopisarzowi historię 31-letniego marynarza, który poznał 12-letnią dziewczynę w internetowej kafejce w Manchesterze. Stein chciał, by dramat rozpoczynał się jak historia z pierwszej strony tabloidu, a potem stawał się metaforą miłości. Nie krył, że sam wiele wycierpiał z powodu miłości do młodej kobiety. ”To nie było dziecko, to nie był romans, ale mocne, niedające się opanować i druzgocące uczucie, które zmieniło moje życie - wyznał Stein. Chciałem, by sztuka mówiła o odchodzeniu, bo największym problemem miłości jest to, że zaczyna się, a potem umiera. Chyba że wcześniej odejdziesz. Zacząłem pisać historię o człowieku, który wie, że rozpoczyna miłość poza prawem, ale mimo to brnie dalej, bo chce sprawdzić, jakie są granice moralności” - mówi Harrower. ”Nie mam żadnych wątpliwości, że teatralna scena jest ważnym medium przyszłości. Myślę, że moja twórczość pozwala w innym wymiarze zobaczyć rzeczy, które dotykają nas po wrześniu 2001 r. I nie chodzi wcale o terroryzm, lecz relacje między ludźmi.”

-John Lennon i Paul McCartney, autorzy słów znanego utworu Beatlesów „Blackbird”, marzą o przebudzeniu, o locie w stronę ciemnej, czarnej nocy, po to, by stać się wolnymi - mówi reżyser spektaklu, Tomasz Gawron. -Bohaterowie dramatu "Blackbird" kiedyś marzyli o tym samym. Chcieli uciec, wzbić się w powietrze i być wolnymi- poza prawem i moralnością. Chcieli wznieść swoją zakazaną miłość ponad społeczeństwo, ponad niemożliwość. Dziś spotykają się po latach. Podnoszą złamane skrzydła i na nowo chcą uczyć się latać. Po to, by stać się wolnymi. Wolnymi od siebie. Dramat ten generuje ogromną trudność w ocenie postaw bohaterów. Nakładają się tu bowiem dwie perspektywy: przeszłości i teraźniejszości. Una i Ray są jednocześnie na początku i na końcu swojej miłości. Każde z nich odbyło karę, odpokutowało swoją winę, a mimo to nadal wystawieni są na ocenę moralną innych.

-Nie wyobrażam sobie lepszej „inicjacji” dla naszej nowej sceny, niż premiera tego właśnie tekstu - mówi dyrektor artystyczna Solskiego, Ewelina Pietrowiak. -Słowo „underground” ma co najmniej trzy znaczenia: To „współczesny nurt niezależnej działalności artystycznej”, „nielegalne ruchy polityczne lub społeczne” oraz „kolej podziemna w Londynie”. Raczej nie chodzi nam o to, żeby widzowie kojarzyli scenę z londyńskim metrem, ale dwie pierwsze definicje jak najbardziej opisują jej charakter. Chciałabym, aby ta scena znacząco różniła się od pozostałych. Nawet w tym najbardziej przyziemnym sensie, wizualnym, odcina się od tego, do czego widzowie mogli się przyzwyczaić- nie ma tam pluszowych foteli czy kurtyny, jest natomiast sporo betonu i surowej postindustrialnej urody. To właśnie tu młodzi reżyserzy znajdą przestrzeń do wystawiania małoobsadowych sztuk, które tematycznie będą odbiegać od tego, co Tarnowianie mogli zobaczyć na dużej scenie. Zajmiemy się sprawami bardzo serio, będą to często teksty kontrowersyjne, takie, na które czeka zorientowany w najnowszym dramacie widz. Piwniczna przestrzeń daje widzom możliwość bycia bardzo blisko aktora, znosi dystans, jaki można odczuwać na wielkich scenach. To jest naszym celem- pokazanie mieszkańcom, zwłaszcza młodym, że teatr jest miejscem, do którego zwyczajnie warto pójść, by usłyszeć ciekawą historię, która ich dotknie.

The Beatles - Blackbird
”Kos śpiewa w środku nocy
Podnosi złamane skrzydła i uczy się latać
Przez całe swoje życie
Tylko czekałeś na ten moment by się przebudzić”


„Blackbird” David Harrower
Tłumaczenie: Ewa Partyga
Reżyseria i scenografia: Tomasz Gawron
Reżyseria świateł, video design: Jakub Laskowski
Obsada: UNA- Matylda Baczyńska, RAY- Ireneusz Pastuszak, DZIEWCZYNKA- Katarzyna Jurek/ Aleksandra Ogiela
Inspicjent, sufler: Katarzyna Jędrzejczyk
PREMIERA: 19 maja, godz. 19.00, Scena Underground
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?
Czy sądzisz o komercjalizacji tarnowskiej służby zdrowia ?
jestem za
jestem przeciw
nie mam zdania
[Zobacz wyniki]
 



© 2003-2012 Tarnów ON-LINE

Kontakt z redakcją/administratorem:
Tarnowski Obywatelski Portal Internetowy inTARnet.pl
redakcja@intarnet.pl, tel. kom. 662 930 947