To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Parkowanie po nowemu   -   15/2/2005
Za kilka miesięcy zmienią się zasady uiszczania opłat za parkowanie samochodów w centrum miasta. W Tarnowie rozmieszczonych zostanie czterdzieści nowoczesnych parkometrów, które obsługiwać będzie wyłoniona w przetargu firma. Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie wpływów do miejskiej kasy, obniżenie kosztów i uporządkowanie strefy parkowania.

Ogloszenie

Po raz pierwszy miasto podjęło próbę wprowadzenia parkometrów dziesięć lat temu; ostatecznie jednak pomysłu nie udało się zrealizować. Jednak dotychczasowy system uiszczania opłat za pozostawienie czterech kółek w centrum miasta, okazał się być niewydolny, stając się często źródłem nieporozumień i wszelakich „kombinacji” z biletami. Dotychczasowy, średni miesięczny wpływ do miejskiej kasy z tego tytułu wynosił około 60 tysięcy złotych (80 – 100 tysięcy w ostatnich miesiącach). Jednak z przeprowadzonych analiz i porównań z miastami o podobnej ilości miejsc parkingowych wynika, iż wpływy te mogłyby być przynajmniej o połowę wyższe; w niektórych przypadkach sięgały one nawet kwoty 180 tysięcy złotych do 200 tysięcy (razem z mandatami, w pierwszych miesiącach funkcjonowania systemu).
Miasto postanowiło zatem ogłosić stosowny przetarg – wyłoniona w nim firma na własny koszt zakupi 40 urządzeń przeznaczonych do poboru opłat za parkowanie, wraz z całym oprzyrządowaniem. I to w gestii firmy leżała będzie cała techniczna i rozliczeniowa obsługa urządzeń, jak również windykacja opłat (ich wysokość nadal pozostaje w gestii Rady Miejskiej). Magistrat natomiast zastrzega sobie minimum 60 tysięcy złotych miesięcznie wpływów, zaś po określonym upływie czasu parkometry staną się własnością miasta. Nieoficjalnie mówi się o trzech latach, natomiast dokładny okres eksploatacji ustalony zostanie w toku postępowania przetargowego.

Oznacza to, iż wyłoniona firma zatrudniać będzie bliżej nieokreśloną liczbę własnych pracowników; oczywiście, do jej obowiązków należeć ma także dostarczanie wydruków dokumentujących m.in. wysokość wpłat do Tarnowskiego Zarządu Dróg Miejskich. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia szczegółowo opisuje m.in. warunki techniczne, jakie mają spełniać urządzenia. Wysoki na prawie trzy metry parkometr, opatrzony specjalną tablicą, drukować będzie na papierze termicznym specjalne bilety zwierające takie dane jak: data, godzina i minuta wniesienia opłaty, jej wysokość, data, godzina i minuta, w której upływa ważność biletu, jego numer itp. Uszkodzenie urządzenia, w rodzaju np. zaniku napięcia, ma nie powodować zniszczenia bazy danych. Z kolei dostęp do niej możliwy będzie za pomocą przenośnych komputerów. Parkometry wyświetlać mają komunikaty w trzech językach, programator zapewni różnicowanie wysokości opłat (np. w zależności od długości postoju, dnia tygodnia), a urządzenie rozpoznawać ma polskie monety o 6 nominałach oraz Euro (opcjonalnie karty płatnicze). Według uzyskanych informacji, każdy tej klasy parkometr, bez urządzeń peryferyjnych oznacza dla zainteresowanej firmy wydatek rzędu 20 tysięcy złotych.

Jakie miasto odniesie z tego tytułu korzyści? –Prócz samych parkometrów, które odziedziczymy, na pewno zwiększone zostaną wpływy do budżetu z tytułu opłat – mówi Zdzisław Musiał (Miejski Inżynier Ruchu). –Do tej pory kontrolą zajmowali się m.in. pracownicy TZDM w ramach swoich obowiązków i Straż Miejska. Jednak pomimo ostatniego wzrostu wpływów, straż miejska nigdy nie będzie na tyle skuteczna, co prywatna firma, troszcząca się o własne interesy. Windykacja kar także należeć ma do firmy. Natomiast w gestii Straży pozostaną samochody stojące poza wyznaczonymi miejscami parkingowymi. Zwiększy się ściągalność, mniej będzie oszustw i „kombinacji”; poza tym łatwiejszy stanie się dostęp do biletów, nie zaistnieją sytuacje, w których użytkownik dróg zmuszony jest szukać innego kiosku ruchu, bo ten akurat jest chwilowo zamknięty. Spadną koszty drukowania biletów, odpadnie nam wynosząca 10 – 12 % prowizja... Doświadczenie pokazuje, że wprowadzenie takiego systemu prowadzi do zwiększenia wpływów finansowych – już sam wzrost o 50% w skali roku daje sumę, którą trudno zlekceważyć.

Przetarg rozstrzygnięty zostanie 29 marca. Jak dotąd swoje zainteresowanie nim wyraziło kilkanaście firm. Sam system ma zacząć funkcjonować w ciągu kilku miesięcy i do tego tematu na pewno będziemy jeszcze wracać.

M. Poświatowski
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Fri, April 26, 2024 04:27:52
IP          : 18.117.81.240
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html