To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Reportaż: Telefon ratunkowy    -   12/2/2007
Jedni dzwonią na numer pogotowia – 999, inni na 112 – telefon Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Zazwyczaj kiedy decydujemy się już wykręcić któreś z tych trzech cyfr, towarzyszy nam strach – o życie najbliższych. Czasem zdenerwowani nie potrafimy podać prawidłowego adresu, często irytujemy się, że dyspozytor próbuje się dowiedzieć czegoś więcej o stanie człowieka, do którego za chwilę wysłana zostanie karetka. Ale pod 112 dzwonią także bawiące się dzieci, lub pijani, próbujący... zamówić piwo. –Chcielibyśmy, by ci, którzy dzwonią tu bez potrzeby uświadomili sobie jedno: za którymś razem będzie umierała twoja matka, a karetka nie dotrze na czas, bo będzie wówczas na jednym z niepotrzebnych wyjazdów – mówi pracownik pogotowia ratunkowego. Zapraszamy do wysłuchania reportażu...

Ogloszenie

Tarnowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego powstało 25 lutego 2002, jako jedno z pierwszych w kraju. CPR ma na celu przyśpieszenie czasu reakcji zespołów wyjazdowych i lepszą koordynację służb na wypadek zagrożeń. Czas od wezwania karetki do jej wyjazdu nie powinien przekraczać 1 minuty. Każda faza akcji, wraz z rozmowami jest rejestrowana – aż po czas powrotu karetki do bazy. Pracownicy CPR dyżurują na dwie zmiany – po 12 godzin każda.
Przygotowując niniejszy reportaż, pewien czas spędziłem właśnie w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Kolejny „dyżur” spędziłem na Pogotowiu Ratunkowym, rozmawiając z ratownikami medycznymi, uczestnicząc w wyjeździe karetką. Zdaję sobie sprawę z faktu, że te dziesięć w sumie godzin spędzonych w obu miejscach nie jest w stanie dać pełnego obrazu pracy CPR i Pogotowia Ratunkowego, niemniej jednak mam nadzieję, że obraz ten w jakimś stopniu przybliża.

Zapraszam do wysłuchania pierwszej części reportażu – poświęconej wyjazdom do osób pijanych (((mp3)))

-Jedna pani doktor to już się nauczyła, że jak jest wyjazd na melinę, to pierwsza nie wchodzi – mówi dyspozytorka CPR. Zapraszam do wysłuchania drugiej części reportażu – poświęconego m.in. wyjazdom do awantur domowych, chorych psychicznie czy bijatyk. Osobny problem to dzwoniące dzieci... (((mp3)))

W tej opowieści przewijają się rozmaite tematy - odbijająca się czkawką także i u nas łódka afera, wypadki w zakładach pracy, więzienne "połyki", skargi na pracowników pogotowia, miłosne wyznania składane pod numer 112 oraz smutny obyczaj wzywania karetki do dziadków i babć w okresie przedświątecznym - żeby "nie przeszkadzali", "psując" rodzinną atmosferę świąt... Zapraszam do wysłuchania trzeciej części reportażu. (((mp3)))

Czwarta część reportażu w przeważającej mierze poświęcona jest temu, jak powinno wyglądać nasze zgłoszenie – wezwanie pogotowia. W praktyce bowiem, niekiedy banalne wezwanie, na miejscu okazuje się wyjazdem do tragedii. I odwrotnie – nawet dramatyczny telefon czasami oznacza wyjazd zupełnie niepotrzebny – a w tym czasie gdzieś indziej na pomoc oczekiwał będzie umierający człowiek... (((mp3)))

Prezentujemy ostatni odcinek naszego reportażu - zawartych w nim zostało kilka wątków: m.in. nagranie z wyjazdu karetką do pacjenta, problem czasu dojazdu, który w mieście nie powinien przekraczać 8 minut, zaś poza miastem 15 minut, zagadnienie udzielania pierwszej pomocy (w świetle prawa mamy obowiązek jej udzielić) i inne. Dla pogotowia ratunkowego podstawowym miernikiem skuteczności jest tzw. wskaźnik umieralności przedszpitalnej (w Polsce kilkakrotnie większy niż w innych krajach europejskich). Pracownicy pogotowia wspominają także niektóre najtrudniejsze wyjazdy. -Gdybyśmy chcieli przeżywać każdy z nich, nie moglibyśmy normalnie funkcjonować - mówi jeden z ratowników. -Są jednak takie wyjazdy, które pamięta się do końca życia... (((mp3)))

M. Poświatowski
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Fri, April 19, 2024 14:00:17
IP          : 3.135.185.194
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html