To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Lato Bez %   -   04/8/2007
Wizyty „agenta specjalnego” w punktach sprzedaży alkoholu, rozmowy ze sprzedawcami oraz badania wśród młodzieży – 6 sierpnia br. rozpoczyna się ogólnopolska kampania „Lato bez % 2007”. Jej celem jest ograniczenie zjawiska sprzedaży oraz spożycia alkoholu przez osoby nieletnie.

Ogloszenie

Napoje wysokoprocentowe są najbardziej powszechną używką, po którą sięga polska młodzież. Do ich spożywania przyznaje się ponad 92% uczniów III klas gimnazjalnych i ponad 96% uczniów II klas szkół średnich. Najpopularniejszym trunkiem wybieranym do inicjacji alkoholowej przez nieletnich jest piwo (zadeklarowało aż 67%). Zaledwie 4% nastolatków nie spożywało żadnego alkoholu! Podczas badania przeprowadzonego w Warszawie w okresie maj – czerwiec b.r. na próbie 4000 osób w wieku 14 – 17 lat, aż 52,9% młodych ludzi zdobycie piwa określiło jako „bardzo łatwe”; w przypadku produktów spirytusowych wskaźnik ten wynosił 35,3%. W przypadku wszystkich rodzajów alkoholi, tylko kilka procent uczniów uznało zakup alkoholu za „niemożliwy”. Jak wynika z badań, młodzież najczęściej sięga po alkohol w wakacje, dlatego właśnie w tym okresie rozpoczyna się ogólnopolska akcja „Lato bez % 2007”.
Aby ograniczyć sprzedaż i spożywanie alkoholu wśród nieletnich realizowane są kampanie społeczne, projekty profilaktyczno-edukacyjne, akcje informacyjne. Skuteczność działań jest w dużej mierze zależna od współdziałania z władzami lokalnymi, co pozwala organizatorom akcji ogólnopolskich uwzględnić specyfikę lokalnych uwarunkowań. Miasta prowadzą działania profilaktyczne, między innymi poprzez Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, które współpracują z ruchami samopomocowymi, Ośrodkami Terapii Uzależnień, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, specjalizującymi się w działaniach związanych z intensywnymi interwencjami profilaktycznymi. Ruszająca także w Tarnowie ogólnopolska kampania „Lato Bez %” ma uświadomić sprzedawcom, że powinni żądać od każdego młodego człowieka okazania dowodu osobistego, zanim sprzedadzą mu alkohol. Kontrola przestrzegania obowiązującego prawa w zakresie zakazu sprzedaży alkoholu wiąże się bezpośrednio z poprawą bezpieczeństwa. Prowadzenie szkoleń dla rodziców, nauczycieli i sprzedawców jest ważnym elementem edukacyjnym i ma uwrażliwić społeczeństwo na problem dostępności alkoholu i jego spożywania przez nieletnich.

Od 6 sierpnia br. w punktach sprzedaży wyrobów alkoholowych będą dystrybuowane ulotki przytaczające obowiązujące prawo zakazu sprzedaży alkoholu (Ustawa z dnia 26 października 1982 r.), a sprzedawcy zostaną poinformowani o próbach kupienia alkoholu przez młodo wyglądające osoby, które biorą udział w kampanii (tzw. agent specjalny). Celem działania zespołów „agent specjalny”, czyli zespołów badawczych, jest określenie poziomu dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich w różnych rodzajach punktów sprzedaży. Wnioski z raportów wskażą punkty, które nie wykazują się należytą czujnością wobec młodo wyglądającego klienta, a tym samym mogą sprzedawać alkohol nieletnim. Punkty, w których podczas dwukrotnej kontroli, nikt nie sprawdził wieku młodej osoby i mogło dojść do sprzedaży alkoholu (agentowi specjalnemu), zostaną wpisane na „czarną listę” przekazaną później m. in. Policji oraz Straży Miejskiej. Sprzedawcy ci zostaną zaproszeni na szkolenie dotyczące umiejętności interpersonalnych i asertywności oraz poprawiające znajomość prawa.
Działania obejmą także szkolenia dla nauczycieli oraz rodziców. Wysiłek szkoleniowy zostanie skoncentrowany w tych dzielnicach, w których problem dostępności alkoholu okaże się najbardziej powszechny, a wyniki badania wykażą największe spożywanie alkoholu wśród młodych ludzi.
W dwóch ostatnich tygodniach sierpnia 2007 r. w miastach partnerskich zostanie zrealizowane badanie „Młodzi o spożyciu alkoholu”. Badanie ma na celu opracowanie wiarygodnego i obiektywnego raportu dotyczącego opinii nieletnich mieszkańców Polskich na temat sprzedaży alkoholu niepełnoletnim oraz stosunku nieletnich do spożycia alkoholu. Ankieta będzie miała charakter anonimowy.

Kampania „Lato bez %” po raz pierwszy była realizowana w warszawskiej dzielnicy Ursynów w 2000 r. W latach 2001- 2003 akcja ewoluowała i zmieniła swój charakter z akcji lokalnej na ogólnopolską. Dzięki otwarciu internetowego centrum zgłoszeń w 2004 r. kampania objęła swoim działaniem cały kraj. Obecnie realizowana jest ona w skali ogólnopolskiej na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego.
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Thu, April 25, 2024 23:58:09
IP          : 3.138.69.45
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html