To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Lato Bez %   -   04/8/2007
Wizyty „agenta specjalnego” w punktach sprzedaży alkoholu, rozmowy ze sprzedawcami oraz badania wśród młodzieży – 6 sierpnia br. rozpoczyna się ogólnopolska kampania „Lato bez % 2007”. Jej celem jest ograniczenie zjawiska sprzedaży oraz spożycia alkoholu przez osoby nieletnie.

Ogloszenie
>

Napoje wysokoprocentowe są najbardziej powszechną używką, po którą sięga polska młodzież. Do ich spożywania przyznaje się ponad 92% uczniów III klas gimnazjalnych i ponad 96% uczniów II klas szkół średnich. Najpopularniejszym trunkiem wybieranym do inicjacji alkoholowej przez nieletnich jest piwo (zadeklarowało aż 67%). Zaledwie 4% nastolatków nie spożywało żadnego alkoholu! Podczas badania przeprowadzonego w Warszawie w okresie maj – czerwiec b.r. na próbie 4000 osób w wieku 14 – 17 lat, aż 52,9% młodych ludzi zdobycie piwa określiło jako „bardzo łatwe”; w przypadku produktów spirytusowych wskaźnik ten wynosił 35,3%. W przypadku wszystkich rodzajów alkoholi, tylko kilka procent uczniów uznało zakup alkoholu za „niemożliwy”. Jak wynika z badań, młodzież najczęściej sięga po alkohol w wakacje, dlatego właśnie w tym okresie rozpoczyna się ogólnopolska akcja „Lato bez % 2007”.
Aby ograniczyć sprzedaż i spożywanie alkoholu wśród nieletnich realizowane są kampanie społeczne, projekty profilaktyczno-edukacyjne, akcje informacyjne. Skuteczność działań jest w dużej mierze zależna od współdziałania z władzami lokalnymi, co pozwala organizatorom akcji ogólnopolskich uwzględnić specyfikę lokalnych uwarunkowań. Miasta prowadzą działania profilaktyczne, między innymi poprzez Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, które współpracują z ruchami samopomocowymi, Ośrodkami Terapii Uzależnień, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, specjalizującymi się w działaniach związanych z intensywnymi interwencjami profilaktycznymi. Ruszająca także w Tarnowie ogólnopolska kampania „Lato Bez %” ma uświadomić sprzedawcom, że powinni żądać od każdego młodego człowieka okazania dowodu osobistego, zanim sprzedadzą mu alkohol. Kontrola przestrzegania obowiązującego prawa w zakresie zakazu sprzedaży alkoholu wiąże się bezpośrednio z poprawą bezpieczeństwa. Prowadzenie szkoleń dla rodziców, nauczycieli i sprzedawców jest ważnym elementem edukacyjnym i ma uwrażliwić społeczeństwo na problem dostępności alkoholu i jego spożywania przez nieletnich.

Od 6 sierpnia br. w punktach sprzedaży wyrobów alkoholowych będą dystrybuowane ulotki przytaczające obowiązujące prawo zakazu sprzedaży alkoholu (Ustawa z dnia 26 października 1982 r.), a sprzedawcy zostaną poinformowani o próbach kupienia alkoholu przez młodo wyglądające osoby, które biorą udział w kampanii (tzw. agent specjalny). Celem działania zespołów „agent specjalny”, czyli zespołów badawczych, jest określenie poziomu dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich w różnych rodzajach punktów sprzedaży. Wnioski z raportów wskażą punkty, które nie wykazują się należytą czujnością wobec młodo wyglądającego klienta, a tym samym mogą sprzedawać alkohol nieletnim. Punkty, w których podczas dwukrotnej kontroli, nikt nie sprawdził wieku młodej osoby i mogło dojść do sprzedaży alkoholu (agentowi specjalnemu), zostaną wpisane na „czarną listę” przekazaną później m. in. Policji oraz Straży Miejskiej. Sprzedawcy ci zostaną zaproszeni na szkolenie dotyczące umiejętności interpersonalnych i asertywności oraz poprawiające znajomość prawa.
Działania obejmą także szkolenia dla nauczycieli oraz rodziców. Wysiłek szkoleniowy zostanie skoncentrowany w tych dzielnicach, w których problem dostępności alkoholu okaże się najbardziej powszechny, a wyniki badania wykażą największe spożywanie alkoholu wśród młodych ludzi.
W dwóch ostatnich tygodniach sierpnia 2007 r. w miastach partnerskich zostanie zrealizowane badanie „Młodzi o spożyciu alkoholu”. Badanie ma na celu opracowanie wiarygodnego i obiektywnego raportu dotyczącego opinii nieletnich mieszkańców Polskich na temat sprzedaży alkoholu niepełnoletnim oraz stosunku nieletnich do spożycia alkoholu. Ankieta będzie miała charakter anonimowy.

Kampania „Lato bez %” po raz pierwszy była realizowana w warszawskiej dzielnicy Ursynów w 2000 r. W latach 2001- 2003 akcja ewoluowała i zmieniła swój charakter z akcji lokalnej na ogólnopolską. Dzięki otwarciu internetowego centrum zgłoszeń w 2004 r. kampania objęła swoim działaniem cały kraj. Obecnie realizowana jest ona w skali ogólnopolskiej na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego.
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Sun, June 1, 2025 17:32:46
IP          : 216.73.216.81
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html