To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Internet, tv, telefon – nowy operator    -   06/9/2007
Właściwie tytuł tego artykułu mógłby brzmieć: „Multimedia – wreszcie masz wybór” (ale o tym za chwilę). Ten ogólnopolski dostawca internetu, telewizji i telefonów od jakiegoś czasu obecny jest na naszym rynku, jednak dopiero we wtorek, 5 września, oficjalnie „zaakcentował” swoją obecność podczas konferencji prasowej. Konferencji burzliwej, bo Multimedia starły się na niej ze swoją konkurencją - „naszą” kablówką.

Mówi Artur Balaweider, regionalny kierownik sprzedaży MULTIMEDIA SA :

Ogloszenie
>

Faktem jest, że wraz z pojawieniem się „Multimediów”, tarnowianie z czasem będą mieli większy wybór dostawców usług. Zdarzyło mi się bowiem mieszkać w naszym mieście w dwóch miejscach, za każdym razem na którymś z blokowisk i za każdym razem, jeżeli chodzi o internet, dziwnym trafem miałem dostęp tylko do jednego operatora, choć w sąsiednim bloku był już inny. W praktyce więc, konkurencja wśród lokalnych dostawców raczej nie istniała i moje osobiste doświadczenie nakazuje mi podejrzewać, że poszczególne firmy po cichu podzieliły się rynkiem.
Z drugiej strony rzecz biorąc trudno mi uznać ofertę „Multimediów” za szczególnie rewelacyjną i nowatorską, jako że pakiet usług typu internet i telefon od dawna oferuje każdy z tarnowskich dostawców, o Star Media - czyli tarnowskiej "kablówce" - nie wspominając. Ta ostatnia firma na swojej stronie internetowej dokonała porównania standardowych cenników, nie uwzględniających promocji i z takiego porównania wynika, że Multimedia są droższe nawet od Telekomunikacji Polskiej. Takie jednak porównanie wydaje się być nie do końca zasadne, o ile przyjmiemy, że promocje może stosować każdy, a my wszyscy jesteśmy dorośli i potrafimy czytać, co tam drobnym druczkiem napisano.
Obecnie, Multimedia w promocji oferują pakiet Komfort telewizji kablowej, z ponad 50 najważniejszymi kanałami, „w promocyjnej cenie 1 zł nawet przez pół roku, a następnie za 39,99 zł miesięcznie” (przy dłuższej umowie). Dodatkowo, będąc posiadaczami tego pakietu, możemy sobie fundnąć telewizję cyfrową wysokiej rozdzielczości HDTV – przez pierwsze dwa miesiące za złotówkę, następnie za 19 zł miesięcznie. Do każdej kablówki otrzymujemy dostęp do internetu za złotówkę miesięcznie – tyle że z prędkością 128 kbs. Jednak już przy prędkości 2 MB/s opłata wynosi 68,99 zł przy umowie na rok. Dla porównania, jako klient ZETO płacę ok. 10 zł mniej, a w sieci lokalnej mam transfery rzędu do 10 MB/s, zaś umowę mogę rozwiązać w każdej chwili, bez żadnych dodatkowych opłat (tak przynajmniej mnie poinformowano). We wrześniu ruszyła także oferta darmowego internetu – ci, którzy posiadają już jedną usługę Multimediów, mogą bez żadnych płatności korzystać z sieci, pod warunkiem że nie przekroczą miesięcznego limitu 500 MB przysyłanych danych – jest to więc propozycja dla tych, którzy surfują po internecie jedynie odwiedzając strony czy odbierając pocztę. Po przekroczeniu limitu miesięczna opłata wynosi 49 zł. Wybierając tę opcję, w praktyce możemy miesięcznie odebrać np. średnio 10 tysięcy wiadomości lub 420 zdjęć, lub 100 utworów mp3, lub wejść na 2000 stron (66 odsłon dziennie).
Multimedia oferują także usługi telefoniczne – pakiet „Wygodny”, od 49 zł miesięcznie, pozwala na darmowe telefonowanie na wszystkie numery stacjonarne w Polsce – bez limitów. W przypadku lokalnych operatorów, darmowe są połączenia tylko wewnątrz danej sieci.
W ciągu dwunastu miesięcy Multimedia planują też wprowadzenie telefonii mobilnej (telefon będzie się przełączał na sieć komórkową, lub „wewnętrzną” firmy (według niższych stawek), w zależności od miejsca w którym będziemy się znajdowali. Wprowadzona zostanie także innowacyjna usługa „wideo na żadanie”, Time-Shift TV (przeglądanie programów telewizyjnych zarejestrowanych w przeciągu ostatniego tygodnia), zakupy za pośrednictwem telewizji, gry – także sieciowe, dające możliwość grania zarówno z komputerem, jak i dekoderem, mail i komunikator.

Tytułem uzupełnienia, garść informacji o firmie: Multimedia w ubiegłym roku zadebiutowały na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – jak chwali się firma, była to największa prywatna oferta w historii tej giełdy, a przy tym największa pod względem wartości – łącznie 804 mln złotych. Firma konsoliduje rynek operatorów sieci kablowych (przejęcia) i w czerwcu tego roku była obecna w 1.600 miejscowościach – łącznie korzysta z jej usług (stan na 30 czerwca b.r.) 601 tys. klientów, z czego ponad 180 tys. to użytkownicy co najmniej dwóch usług, a ponad 39 tys. – trzech. Multimedia, jako pierwsze w kraju wprowadziły wiosną 2006 telewizję cyfrową dla klientów telefonicznych oraz (maj tego roku) – telewizję kablową wysokiej rozdzielczości. Sieć posiada ponad 80 punktów styku z sieciami innych operatorów, m.in. TP i operatorów komórkowych. Zysk nett formy za 2006 rok wyniósł 98,6 mln zł. Spółka chce zdobyć do końca 2010 roku 30-35% rynku kablowego w Polsce.
Firma ta jest jednym z czterech największych dostawców usług telewizji kablowej w kraju (według danych firmy, wyprzedza ją jedynie UPC i Vectra). Swój wizerunek buduje za pomocą mecenatu sportowego (m.in. od dwóch lat Multimedia są głównym sponsorem Pawła Hliba, młodego żużlowca który w ubiegłorocznym sezonie związał się na krótko z zespołem Unii Tarnów; spółka jest również wieloletnim sponsorem mieleckich drużyn siatkówki kobiet i piłki ręcznej mężczyzn SPR Stal Mielec). Jako mecenas kultury Multimedia wspierają twórców i producentów filmów niezależnych (cykl „Multimedia OFF”, Festiwal Filmów Optymistycznych „Happy End”, czy sponsoring XXXI Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni i inne.

W Tarnowie spółka jest na etapie budowy własnej sieci, choć tam gdzie się da dzierżawi (MPEC) bądź kupuje inne sieci. (W skali kraju w II kwartale firma kupiła 15 telewizji kablowych z 23,5 tys. abonentów, obecnie planuje jeszcze jedno – dwa istotne przejęcie, prowadzone są też rozmowy z około 30 partnerami). Prezes Andrzej Rogowski zamierza zainwestować w rozbudowę infrastruktury w naszym mieście 10 mln zł; plany przewidują przyłączanie tysiąca nowych gospodarstw domowych co trzy tygodnie. Sieć budowana jest w technologii optycznej, więc światłowód doprowadzany ma być do każdego budynku. Docelowo sieć obejmie 80-90% zwartej zabudowy, ale zabudowa staromiejska i osiedla domów jednorodzinnych również zostaną objęte infrastrukturą Multimediów.

Poniedziałkowa konferencja „Multimediów” obfitowała w chwile emocjonujące, jako że chcąc niechcąc wzięli w niej udział przedstawiciele konkurencji (MTK vel TTK, czyli lokalnej telewizji kablowej należącej do Star – Media). Posypały się wątpliwości – m.in. dotyczące jakości przesyłanego obrazu w niektórych miastach – i pytania, wśród nich to: „jak będą wyglądały wasze ceny po okresie promocyjnym?” – bo przykład innych miast pokazuje, że po początkowo niskich cenach, w dalszym okresie znacząco one rosły. Inne zapytanie dotyczyło kwestii właścicielskich – czyli tego, gdzie znajduje się siedziba funduszu IBL, kontrolującego pośrednio większościowy pakiet akcji Multimediów – prezes firmy twierdził że w Warszawie, przedstawiciel tarnowskiej sieci kablowej – że na Cyprze. Ostatecznie przyznano, że jedna ze spółek funduszu ma siedzibę na Cyprze. Wśród oskarżeń usłyszeliśmy także to, że spółka, zapewniająca że chce zwalczyć lokalny monopol, tak naprawdę chce stworzyć monopol własny. Pojawiła się nie wypowiedziana wprost sugestia, że zamiar uruchomienia w Tarnowie lokalnego studia telewizyjnego ma na celu wykończenie konkurencji – Multimedia mają kilkanaście takich studiów, przy czym niektóre z nich wkrótce po otwarciu były likwidowane; tak stało się np. w Gdyni. Mamy wiele doświadczeń w tym zakresie, i lepszych, i gorszych – odpowiadał na te zastrzeżenia prezes spółki Andrzej Rogowski. -Studio w Gdyni nie jest najlepszym przykładem, jego działalność została zawieszona, ale wkrótce ją wznowimy. W Tarnowie także w niedługim czasie chcemy stworzyć dobre studio; wszystkie te ośrodki zostaną połączone strumieniem cyfrowym, a w następnej kolejności chcemy wzbogacić ich ofertę przez wykreowanie wspólnego pasma i stworzenia studia ogólnopolskiego. Tym jednak zajmujemy się nie my, ale nasza spółka córka. My zaangażujemy się finansowo w to przedsięwzięcie dopiero na etapie ogólnopolskim.

Trudno do końca przewidzieć, jaki wpływ na lokalny rynek usług multimedialnych będzie miało wejście ogólnopolskiego gracza. Teoretyczna możliwość zastosowania i utrzymania przez dłuższy czas – jak to na wolnym rynku – niższych cen, czy zaoferowania szerszego pakietu usług z pewnością spowoduje, iż lokalni operatorzy będą musieli udać się na wyniszczającą dla nich, a korzystną dla klienta, cenową wojnę. Skutek tego może być też taki, że wszyscy będziemy mieli rzeczywisty wybór dostawcy internetu chociażby. Z drugiej strony rzecz biorąc, obawy tarnowskiej telewizji są jak najbardziej uzasadnione – silny konkurent, z własnym studiem lokalnym i usługami może skutecznie ją „wyciąć”. Po czym własne studio zamknąć, lub „zawiesić” jego działalność – ot, z przyczyn ekonomicznych chociażby. Wszystko powinno rozstrzygnąć się do końca przyszłego roku. Ale ostateczne w tej mierze decyzje należą tak naprawdę do nas – tarnowian, potencjalnych klientów. A zależą od tego, czy umiemy liczyć, porównywać cenniki, rozumieć warunki umowy którą podpisujemy i... wybiegać myślą w przyszłość. Tą jednoroczną, dwu i trzyletnią. Tak czy owak, w sensie ogólnym, jedno jest pewne: na zdrowej konkurencji korzystają konsumenci, czyli my wszyscy. Na monopolu, prócz monopolisty, nie korzysta nikt. I nie ma tu doprawdy znaczenia, czy będzie to monopol ogólnopolskiego usługodawcy, czy usługodawców lokalnych, którzy podzielili się rynkiem.

M. Poświatowski
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Fri, April 26, 2024 15:21:04
IP          : 3.134.78.106
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : www.intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html